Que caldria cambiar de la educació i com ho canviaries?
Aquesta és la pregunta que va sorgir l’altre dia a classe,
jo ja havia parlat i profunditzat sobre açò en un post anterior: “EDUCACIÓ. Un simple concepte? o algo més...” en aquest donava la meva opinió sobre l’educació i proposava alguns canvis en
la forma de donar classe dels professors, sustentats en conferències de
persones com Rita Pierson i Ken Robinson. Escric aquest post perquè les
respostes que es donaren l’altre dia a classe per a respondre aquesta pregunta
em van fer pensar i crec que ara encara estic més segur de que les propostes de
Ken i Rita van totalment en el camí correcte.
-Canviar-ho tot.
Aquesta va ser una de les respostes que es van donar a
classe... açò? Em sembla que açò és una resposta mol pobre d’algú que sap que
el sistema no va be, però que realment si fora professor no sabria, ja que ni
s’ho ha plantejat, com proposar aquests canvis.
Així que quan el professor va preguntar: tot que és?
Les respostes anaren pel següent camí:
-Canviar el sistema amb que
s’examina, ja que, Amb aquest l’únic que
s’aconsegueix és que els alumnes memoritzen el temari com a lloros per a
tractar d’aprovar i al següent. Buscaríem mètodes diferents d’avaluar amb els
que els alumnes hagueren de reflexionar i treballar amb el contingut de la
matèria.
-Canviar els professors vells per
joves. Degut a que els professors vells es troben desmotivats, desganats i
avorrits del que fan, moltes vegades antiquats i com a conseqüència de tot açò
deixen de preparar-se les classes. Mentre que els joves intenten realitzar les
classes més entretingudes, amb noves tecnologies i es preocupen pels alumnes.
Aquestes respostes segueixen sent molt pobres al meu
parèixer, lo qual no significa que no estiga d’acord en algunes d’elles com la
primera, més que res perquè jo he sigut així, recorde que en primària
m’estudiava els temaris per a vomitar-los a l’examen i si em preguntaves alguna
cosa del tema una setmana després ja no recordava ni una mica. No obstant,
canviar els professors joves per els vells, és una proposta basada en la
ideologia social de que allò nou segur que es millor que el vell; pot ser que
açò es complisca moltes vegades, o no. Personalment quan em pose a pensar, els
millors professors que he tingut i que més m’han ensenyat eren tots tirant cap
a vells.
De totes maneres, aquests canvis que es proposen son canvis
superficials, són el camí fàcil en el que no et trobaràs impediments. Quan
pensem en canvi hem de pensar en innovar totalment. Com diu Fullan, existeixen
canvis a tres nivells:
-Nous materials i activitats
(excursions relacionades amb el temari, pel·lícules...)
-Métodes i tasques d’ensenyament-aprenentatge.
(canviar el protagonisme a l’hora d’ensenyar, aprenentatges cooperatius, noves
formes d’avaluar)
-Canvi de creences i valors que
influeixen en la comprensió dels temes i les ideologies pedagògiques assumides.
(modificar la forma en que vegem l’educació) Per exemple, tots hem sigut
alumnes i ens hem adonat que el dia de l’examen tots estem actius, nerviosos
perquè és el dia important el que m’avalua el professor, tot fins ara ha sigut
per a aquest dia, açò son creences que han anat apareixent.
Els dos primers, son canvis superficials, fàcils que
equivalen als que hem proposat a classe; mentre que l’últim és el difícil, el
que du a conflicte i el que hem de buscar si realment volem canviar-ho tot com
havíem dit avanç contestant a la primera pregunta, sentint-nos superiors per
dir-ho, quan en realitat no sabíem ni que era el que estàvem dient.
Els canvis en l’educació que vaig donar suport en el post
anterior, segons el qual per una part l’educació hauria de ser orgànica, una
educació única i adaptada per a cada individu que l’ajudés a trobar el seu
talent i la seva passió i d’aquesta manera, aconseguir que cadascú dedique la
seva vida a una professió en la que trobe motivació i ganes; i per l’altra part
que l’educació hauria de consistir en crear relacions personals amb els
alumnes, confiar en ells i donar-los suport, tractant d’influenciar-los
individualment per a que aquesta relació es convertisca en un punt d’inflexió
en la seva vida i perdure amb el temps. Aquests son al meu entendre canvis reals,
és a dir, canvis en les creences infundades a l’educació, canvis que si volem
que es donen el que necessitem no son professors joves o vells, sinó professors
amb predisposició cap al canvi com el que poguérem veure representat a la
pel·lícula Entre les Murs, o com
Pennac; capaços de plantejar-se els errors que te l’educació i fer algo per a
intentar resoldre’ls, encara que açò xoque amb els companys (professors) que no
estan dispostos a assumir tanta responsabilitat o amb els alumnes que no
entenen el que passa i es tornen contra el professor e inclús amb si mateix, quan
haja d’afrontar la desesperació, impotència i el sentiment d’angoixa que
acabarà apareixent.
Aquesta gent que te una intuïció i no s’ho pensen dos
vegades. Ho intenten, s’equivoquen; experimenten i després reflexionen. Així és
com s’han donat la majoria dels canvis que han tingut èxit.
Aquesta és la gent que realment necessitem i així deuríem
començar a actuar si volem canviar algo.
Com diu Fullen “Preparados,
disparen, apunten”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada