En aquest post, vaig a tractar d’expressar les meues
sensacions respecte al examen que realitzarem en la passada classe d’Educació
del Moviment, on havíem de contestar dues preguntes, una individual i una altra
cooperativa dels temes 3 i 4, és a dir, de les justificacions del moviment i de les
ideologies respectivament.
A que em referisc amb una pregunta cooperativa?
Doncs aquesta va ser una forma d’avaluació diferent, en la
que separarem la classe en grups de 6 (número igual a les ideologies del temari),
a la qual cosa anomenarem grups puzle. Una vegada ací repartirem una ideologia
per a cada integrant del grup, de la qual havia de convertir-se en un expert, i
per a fer açò ens vam reunir l’integrant de cada grup als que ens tocava la
mateixa ideologia, de manera que buscarem informació i profunditzarem en el
tema en qüestió. Una vegada realitzat açò, l’objectiu d’aquesta forma de donar
la classe era que cada expert del grup explicara la seva ideologia als demés
membres del seu grup puzle. Podríem dir que fins ací no te molta innovació
aquest mètode, no obstant, cal afegir que en l’examen realitzat, la pregunta
era una de les ideologies estudiades per grups, però solament es corregiria la
resposta a un dels integrants de cada grup a l’atzar i aquesta seria com una
nota d’examen individual per a cada integrant del grup puzle.
Açò va produir dilemes interiors en tots els caps, la major
part de la gent no volia dir-ho, a causa de la pressió de grup. Però quan el
professor va donar l’opció de que aquells que volgueren podien abandonar el
grup puzle i realitzar el examen per sí mateix en cas de que desconfiaren de la
implicació dels companys de grup, tots es replantejaren si realment volien
deixar en les mans dels companys la seva nota, jo vaig ser un d’ells.
Finalment, ningú va optar per la segona opció, però si que
es va poder observar com en els grups tots començaven a preocupar-se per que
tots entengueren la seua ideologia perfectament i que no es donara cap error.
El que més em va cridar l’atenció no va ser açò, sinó que parlant amb alguns
companys, no molt estudiosos, em contaven que no s’havien preparat la part
individual, però que si que havien estudiat a consciència la part cooperativa,
la qual cosa justificaven amb la següent frase: “pa’ no fotre als demés”.
Açò em va demostrar que aquest mètode que no havia provat
mai, funciona sense cap dubte. Aquesta forma d’avaluar aconsegueix motivar i
excitar a tots els alumnes, tant als que aconsegueixen motivar-se per ells
mateixos com a aquells que normalment prefereixen deixar-ho córrer. La meva
opinió és que açò va ocórrer així perquè en la classe tots som amics i ens
coneixem i com que els grups es formaren de forma heterogènia (al atzar, per a
evitar que es col·locaren els grups que sempre treballen junts) en cada grup hi
havia gent més estudiosa i gent no tant, la qual cosa va produir que aquests no
tant estudiosos en la major part dels casos i sabent com és d’important una
bona nota per als seus companys, s’implicaren més en el grup i en la tasca.
Tot açò te una ideologia cooperativa darrere i és que els
majors èxits que anem a conseguir en la nostra vida, els aconseguirem amb l’ajuda
d’altres, és a dir, el nostre èxit depèn del seu èxit. Per exemple, obrir un
poliesportiu és un treball cooperatiu en el que intervenen moltes persones,
d’igual manera que anar a la lluna és un viatge que és necessària la
participació d’un gran equip de gent preparada i disposada a realitzar la seva
feina, ja que un sol error de qualsevol individu podria acabar amb tota l’operació
i amb tots els anys que aquesta ha necessitat.
Per tot açò, em sembla que aquest mètode deuria utilitzar-se
més i no sols en la universitat sinó en l’escola i a l’institut també. Hem d’aprendre,
i quan avanç millor, a treballar cooperativament més a sovint, ja que en un
futur serà el que haurem de fer. Com he dit avanç, l’èxit d’una empresa no
depén solament d’un individu, sinó del treball conjunt de tots els seus
components.
Una última reflexió:
El cos humà, un organisme que funciona gràcies al treball cooperatiu
de totes les seves cèl·lules, que realitzen les seves funcions en conjunt. Quan una d’aquestes cèl·lules deixa de realitzar la seva funció, aleshores i sols en aquest moment, apareix el càncer...
I tu, seràs un càncer?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada