En l’última pràctica d’Educació del Moviment, se’ns ha
plantejat la idea de realitzar un díptic que tracte de diferenciar quins textos
ens pareixen educatius i quins no educatius des del punt de vista del moviment.
Aquesta pràctica m’ha resultat un poc estranya al principi,
tal vegada massa subjectiva i un poc complicada de fer, ja que com al llarg del
curs hem anat veient, allò que es considera educatiu és un camp molt ampli i
amb una gran diversitat d’opinions al respecte; amb això vull dir que intentar
classificar textos d’autors coneguts com son Arnold o Savater en educatius o
no, em sembla complicat supose que perquè no dispose dels coneixements
suficients ni conec els criteris corresponents per a poder avaluar si es poden
considerar educatius o no aquests texts.
Dit açò, voldria assenyalar la meva opinió respecte a un
dels texts de Savater que es troben al blog de l’assignatura:
"La misma idea de
ir a la escuela a jugar es disparatada (…). A jugar y a las cosas que vienen
jugando aprendemos solos o con ayuda de amiguetes: a la escuela vamos a
aprender aquello que no enseñan en los demás sitios". (Savater, 1997: 59)
"¿Hay algo más
patéticamente superfluo que los esfuerzos de algunos adultos por enseñar a los
niños a jugar a las canicas, al escondite o con soldaditos como si los
compañeros de juegos no les bastaran para esos intereses docentes?"
(Savater, 1997: 27)
Aquest text m’ha cridat l’atenció, ja que, em sembla que el
que diu és discutible i per tant jo el consideraria no educatiu. Açò és degut a
que al llegir-lo m’ha recordat una etapa de la meua vida quan era menut, que
explica perquè és per a mi discutible aquest text. En aquesta etapa a la que m’estic
referint, jo tindria uns 8 anys en 3er de primària. Una etapa en la que ja
començaven a aparèixer pel poble les primeres tecnologies per als xiquets (Game
Boy, Play Station, començaven a aparèixer els ordinadors i els videojocs a
casa...) va ser en aquesta etapa quan el meu pare em va ensenyar a jugar als
escacs, m’ho va presentar com un joc per a entretindrem i divertir-me i no com una
cosa en la que tenia la necessitat de pensar exageradament i necessitara d’una
gran capacitat mental. Aquest joc em va sorprendre, era diferent a tot el que
havia jugat avanç i va fer que tots els dies vullgues jugar, fins al punt que vaig
ensenyar als meus companys de classe a jugar també i la reacció va ser la
mateixa; tots els dies jugàvem a classe i alguns fins i tot s’apuntaren a acadèmies
d’escacs.
Amb aquesta anècdota el que vull explicar és que per a mi els
extractes que he presentat avanç de Savater no son educatius perquè com en el
meu cas, per a que un xiquet aprenga a jugar a alguns jocs tal vegada ha de ser
un pare o un adult el que li ensenye, encara que una vegada fet açò ja siguen
els mateixos xiquets qui s’ensenyen entre ells. En el meu cas foren els escacs
primer, en altres casos poden haver sigut altres jocs. Per exemple, més avant
també fou mon pare qui em va ensenyar a jugar a la trompa que es va ficar de
moda al meu poble durant uns anys, i és que cada generació juga d’una manera i
sempre es poden aprendre jocs diferents i tal vegada més divertits, sense
contar que avui en dia si els pares no tenen un poc d’iniciativa per a que els
xiquets s’interessen per alguns jocs més tradicionals, aquests es passaran el
dia embovats cara la “caixa tonta” enterrant així sota un mar de programació
basura i violència tota la seva imaginació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada